Efectele migratiei asupra copiilor ramasi acasa
Invitatie
Fundatia Soros Romania va invita sa va exprimati opinia pe tema „Efectelor migratiei asupra copiilor ramasi acasa”, la audierea publica care va avea loc miercuri, 6 iunie, ora 10:00, la Hotel Capital Plaza.
Va multumesc pentru posibilitatea
de a-mi exprima parerea si de a prezenta, succint, opinia mea pe tema „Efectelor
migratiei asupra copiilor ramasi acasa”, din cadrul audierii publice
care va avea loc miercuri, 6 iunie 2012, Bucuresti.
Intradevar,
instabilitatea socio-economica din România i-a determinat pe multi dintre
români sa plece la munca în strainatate pentru a-si putea întretine familia.
Insa pe langa aspectul financiar urmarit, aceasta migratie are si aspecte mai
putin dorite cum ar fi:
- destramarea familiala;
- "abandonul" copiilor la bunici sau la alte rude, cu consecinte psihologice grave în timp pentru acestia.
In
acest, context prezentat sumar, vizat si de audiere d-voastra, voi incerca sa
raspund la urmatoarele intrebari:
1.
Ce tip de servicii ar trebui sa ofere asistentul social copiilor ai caror
parinti sunt plecati la munca in strainatate?
Asistentul
social, conform codului din Clasificarea Ocupatiilor din Romania, face parte din grupa 3460. Este o profesie
care vizeaza in general urmatoarele
aspecte:
1.
acorda consultatii asupra
problematicii sociale;
2.
initiaza actiuni pentru
prevenirea delicventei sau pentru readaptarea delicventilor;
3.
acorda ajutor handicapatilor
fizic sau mental in scopul ameliorarii capacitatii de integrare sociala a
acestora.
Plecand
de la cele trei aspecte fundamentale si particularizand, serviciile
ce ar trebui sa fie oferite de asistentul social copiilor ai caror parinti sunt
plecati la munca in strainatate cred, dupa experienta mea la catedra in invatamantul
preuniversitar liceal, ca acesta ar trebui sa ofere, in principal, urmatoarele
servicii:
1.
Servivii pentru consiliere si sprijinire a adolescentilor,
dar si a parintilor, bunicilor, rudelor care au copii in plasament.
2.
Servicii pentru readaptarea adolescentilor la noile
probleme aparute prin plecarea parintilor/ parintelui
3.
Servicii pentru dezvoltarea deprinderilor de viata
independent
4.
Servicii pentru pregatirea si sprijinirea integrarii
in noul mediu familial sau social;
Lista serviciilor oferite ar
trebui sa fie flexibila, adaptabila, particularizabila in functie de situatiile
aparute, raportandu-se in permanenta la nevoile personale surprinse conceptual in ierarhia nevoilor – Maslow.
2. Care este responsabilitatea
scolilor fata de copiii ai caror parinti sunt plecati la munca in strainatate?
Rolul scolii, implicit rolul
cadrelor didactice este de a:
- identifica nevoile adolescentilor;
- comunica in permanentă cu adolescentii, cu părinţii plecaţi în străinătate despre situaţia emoţională şi şcolară a copiilor;
- cunoaşte dorinţele şi interesele adolescentilor, a cercului de prieteni ai acestora;
- observa comportamentul şi a schimbările psihologice care se produc la adolescent;
- implica adolescentii în diverse activităţi, inclusiv extracurriculare;
- oferii ajutor la solicitarea adolescentilor, parintilor, bunici, etc.;
- sensibiliza şi mobiliza persoane pentru a oferi suport copiilor;
- informa in permanentă familia şi persoanele care îngrijesc adolescentii despre situaţia acestora, despre consecinţele migraţiei asupra dezvoltării copilului;
Enumerand aceste aspecte, ma gandesc insa la faptul ca
timpul pe care il avem la dispozitie, insuficient datorita faptului ca
suntem presati continuu de sarcinile prevazute in calitate de cadre didactice, nu
ne ofera posibilitatea de a identifica correct nevoile, de a cunoaste
problemele reale, a comunica si oferi ajutor eficient acestor elevi.
Despre acest subiect s-a scris si
se va scrie, s-a facut si se vor face analize/ statistici, s-a stabilit si se
vor stabili strategii/ masuri de prevenire etc. Cred insa, concluzionand, ca
responsabilitatea noastra a cadrelor didactice, a scolii si a societatii este
aceeea de a arata ca ne pasa, da… ne pasa de problemele celor de langa noi si,
fundamental, ca ne implicam atunci cand ni se cere acest lucru sau poate ca nu numai atunci.
Din punct de vedere practic, as
sugera realizarea unui proiect national de genul ”Familia mea, alaturi de tine!” prin care familii voluntare (eventual
familii ale colegilor, ale cadrelor didactice), organizatii ale parintilor din
scoli, organizeaza o zi de weekend cu
activitati de genul:
- vizionarea unei piese de teatru, opera;
- vizitarea unui muzeu;
- organizarea unui picnic, etc.
- si de ce nu…chiar o zi acasa la familia voluntara impreuna cu adolescentii a caror parinti sunt plecati.
Cred ca aceasta idee, prin care
fiecare invata din experienta celuilalt, ar trebui sa urmareasca doua aspecte,
extrem de importante pentru noi toti, cum ar fi:
- petrecerea timpului liber cu proprii copii sau parinti;
- petrecerea timpului liber al familiei voluntare cu adolescentii ai caror parinti sunt plecati;
3. Ce criterii ar trebui sa
indeplineasca persoana in grija careia ramane copilul?
Persoana
in grija careia ii ramane copilul ar trebui in primul rand sa arate ca ii pasa de cel de langa el mai mult decat de ea insasi, sa
creada in bine si in a face bine si, nu in ultimul rand, daca este asistent
maternal sau nu, sa fie atestat in conditiile legii.
prof. Emanuela Padurariu
Stimati elevi si stimati parinti va invit sa scrieti si d-voastra pe blog raspunsurile la intrebarile adresate, noua tuturor.
Va multumesc!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Prezentul blog pune la dispozitia utilizatorilor link-uri care conduc catre documente/ pagini web apartinand unor terte persoane fizice sau juridice.
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.